اصول بيست گانه مديريت در كايزن
1-نگوييد چرا اين كار انجام نمي شود فكر كنيد چگونه مي توانيد آن را انجام دهيد.
2-در مورد مشكل به وجود آمده نگراني به خود راه ندهيد.همين الان براي رفع آن اقدام نماييد.
3- از وضعيت موجود راضي نباشيد. باور داشته باشيد كه هميشه راه بهتري هم وجود دارد.
4-اگر مرتكب اشتباه شديد بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآييد.
5-براي تحقق هدف به دنبال كمال مطلوب نگرديد. اگر 60 درصد از تحقق هدف اطمينان داريد دست بكار شويد.
6-براي پي بردن به ريشه مشكلات 5 بار بپرسيد چرا؟
7-گمبا محل واقعي رويداد خطاست. سعي نكنيد از دفتر كار خود مشكلات محيط را حل كنيد.
8-هميشه براي حل مشكل از داده و اطلاعات كمي و به روز استفاده كنيد.
9-براي حل مشكل بلافاصله به دنبال هزينه كردن نباشيد. بلكه از خرد خود استفاده كنيد. اگر عقلتان به جايي نمي رسد آنرا در همكارانتان بجوييد و از خرد جمعي استفاده كنيد.
10-هيچ وقت جزييات و نكات ريز مسئله را فراموش نكنيد. ريشه بسياري از مشكلات در نكات ريز است.
11-حمايت مديريت ارشد منحصر به قول و كلام نيست. مديريت بايد حضور ملموس داشته باشد.
12-براي حل مسائل هر جا كه امكان آن وجود دارد از واگذاري اختيار به زير دستان ابا نكنيد.
13-هيچ وقت به دنبال مقصر نگرديد. هيچ گاه عجولانه قضاوت نكنيد.
14-مديريت ديداري و انتقال اطلاعات بهترين ابزار براي حل مسئله به صورت گروهي است.
15-ارتباط يك طرفه دستوري از بالا به پايين مشكلات سازمان را پيچيده تر مي كند. مديريت ارشد بايد با لايه هاي پايين تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.
16-انسانها توانايي هاي فراواني دارند. از الگوهاي چند مهارتي و غني سازي شغلي براي شكوفا شدن آنها استفاده كنيد.
17-تنها فعاليت هايي را انجام دهيد كه براي سازمان شما ارزش افزوده ايجاد مي كنند.
18-فراموش نكنيد كه 5S پايه و بنيان ايجاد محصولي با كيفيت است.
19-بر اساس الگوهاي كار گروهي مسائل محيط كارتان را حل كنيد.
20-حذف مودا (اتلاف) فرايندي پايان ناپذير است. هيچ وقت از اين كار خسته نشويد.